کالَندز بِلاگ

بدترین بازی‌ های Star Wars که برای رایانه‌ های شخصی منتشر شده‌اند

0

در تیتر این مقاله از عبارت «بدترین بازی های Star Wars» استفاده شده است اما این به معنای آن نیست که از این بازی‌ها متنفریم. قطعا چندین بازی در این لیست وجود دارد که فاجعه محسوب می‌شوند اما همچنین بازی‌هایی نیز در این لیست هستند که دوست داشتنی‌اند. ممکن است این دوست داشتن حاصل از حس نوستالژی باشد اما فراز و نشیب‌هایی که سری بازی های Star Wars به عنوان یک دنباله بازی طی کرده است، تا حد زیادی با ثابت نبودن روند استودیو LucasArts به عنوان یک انتشارات گره خورده و داستانی جذاب را ایجاد کرده است.

 

اگر سطح تحملی بسیار بیشتر از حد عادی برای بازی های Star Wars ندارید، هیچ کدام از بازی‌های این لیست را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. اگر می‌خواهید سطح خودتان را بسنجید، این یک تست مناسب برای شما وجود دارد: آیا در دو سال گذشته کمیک یا رمانی از سری Star Wars خوانده‌اید که از آن لذت برده باشید؟ آیا سه‌ گانه فیلم‌های پیش‌‌ در‌آمد را بیش از پنج بار دیده‌اید؟ آیا در شش ماه گذشته از قصد بیش از سه مقاله روی وبسایت Wookieepedia خوانده‌اید؟

 

اگر جواب شما به هر سه سوال «بله» بود، احتمالا از چند بازی این لیست خوشتان خواهد آمد. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که بیش‌تر از نصف عناوین این لیست را خودمان تمام کرده‌ایم و بعضی از آن‌ها را بیش از یک بار! اما در ادامه این مقاله قرار است برای سرگرمی و تا حدودی نیز به علت آن‌ که سزاوار آن‌ هستند، نقد‌هایی جزئی به آن‌ها وارد کنیم.

 

بازی Rebel Assault 1 و بازی Rebel Assault 2

تاریخ انتشار: سال ۱۹۹۳/ سال ۱۹۹۵
توسعه‌دهنده: شرکت LucasArts

مطمئنیم که حداقل یکی از افرادی که در حال خواندن این مقاله است با خودش فکر می‌کند «ولی من بازی‌های Rebel Assault را دوست داشتم، هم به خاطر صحنه‌های سینمایی لوسش و هم به خاطر این موضوع که زمان انتشار این بازی محتوای زیادی به جز رمان که مرتبط با جنگ ستارگان باشد، وجود نداشت» و حسش را درک می‌کنیم. اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی برای طرفداران حماسه Star Wars دوران سختی بود و بازی‌ها، فاصله ۱۶ ساله‌ای که میان سه‌گانه‌ها رخ داده بود را بهتر از هر چیز دیگری پر کردند. مخصوصا هنگامی که استودیو LucasArts در وضعیت مناسبی بود.

اما این دو بازی که ترکیبی از گرافیک FMV در کنار تیراندازی ریلی هستند به طرز قابل توجهی از بقیه بازی های Star Wars که در این دوره منتشر شدند ضعیف‌تر بودند و در حال حاضر چیزی به جز خاص بودن برای ارائه ندارند. قطعا می‌توانید حدس بزنید که تیراندازی کنترل شده و با پای پیاده در مقابل استفاده از X-wing و انرژی‌های Dark Force چیزی برای گفتن ندارد. 

به طور ویژه لایواکشن‌های FMV نسخه دوم جذابیت ویژه‌ای دارند. ظاهر ویدیو طوری است که انگار با یک دوربین قدیمی و در گاراژ خانه ضبط شده‌اند و دیوارها به صورت سرسری با کاغذ سبز پوشانده شده‌اند تا جایگزین صفحه سبز (Green Screen) باشند. ممکن است نسبت به بازی Rebel Assault و ظاهر بدون بودجه و قدیمی Star Wars حس نوستالژی داشته باشید، اما این بازی حتی در زمان خودش نیز بازی خوبی نبود.

 

بازی Shadows of the Empire

تاریخ انتشار: سال ۱۹۹۷
توسعه‌دهنده: شرکت LucasArts

این بازی یکی از سخت‌ترین انتخاب‌ها برای این لیست بود. بازی Shadows of the Empire در همه عرصه‌ها تلاش می‌کند. تیراندازی سوم و اول شخص، صحنه‌های موتورسواری، نبرد هوایی، نبرد فضایی، بخش‌هایی با سیستم دفاعی خودکار و سبک پلتفرمی با یک جت‌ پک و در هیچ کدام از این عرصه‌ها نیز خوب عمل نمی‌کند و بیشتر از همه، سیستم کنترل بازی به خصوص در مراحلی که پیاده حرکت می‌کنید خوب نیست؛ هرچند که نسخه GOG با یک کنترلر ایکس باکس ۳۶۰ به خوبی کار می‌کند. 

داستان بازی میان امپراطوری و فرقه جدای‌ها اتفاق می‌افتد و شما در نقش یک دوره گرد شبیه به هان سولو (Han Solo) در ماجراجویی‌های خود به نام دش رندار (Dash Rendar) حضور پیدا می‌کنید که تا جایی که ممکن است، یک قهرمان Star Wars دهه ۹۰ای و مصنوعی است. انتشار بازی Shadows of the Empire نیز همزمان با یک رمان نه چندان بد، نوشته استیو پری (Steve Perry) بود. با آن که به سختی می‌توان داستان این بازی را به عنوان داستان رسمی جهان جنگ ستارگان در نظر گرفت، کیفیت داستان آن چیزی حدود داستان‌هایی است که شرکت Marvel در کمیک‌های جنگ ستارگان کنونی خود منتشر می‌کند که در آن نسخه‌های شرور R2-D2 و C3PO حضور دارند و پو دمرون (Poe Dameron) به دنبال یک تخم مرغ فضایی بزرگ می‌رود. 

با وجود مجموعه‌ای سرگرم کننده از سیارات جهان جنگ ستارگان مثل Hoth و Coruscant در این بازی و نبردهایی با دشمنانی مثل IG-88 و Boba fett بازی Shadows of the Empire صرفا بازی خوبی نیست. تمام مواد اولیه یک بازی Star Wars خوب از لحاظ صحنه‌آرایی و انتخاب‌هایی که در ارتباط با ظاهر بازی است در بازی وجود دارند اما متاسفانه تیراندازی در این بازی خوب نیست و بخش‌های رانندگی به خصوص قسمت اول Battle of Hoth اندکی بهتر هستند.

یک حقیقت جالب: نام اسطوره بازی‌های ماجرایی استودیو LucasArts یعنی تیم شفر (Tim Schafer) در تیتراژ بازی Shadows of the Empire با عنوان «فردی که هیچوقت تلاش نکرده است تا روند تولید بازی را مختل کند» آمده است. علت این اشاره آن است که هر زمان تیم در استودیو LucasArts در حین ساخت بازی خودش بی‌حوصله می‌شد، به سراغ تیم توسعه بازی Star Wars می‌رفت و آن‌ها را اذیت می‌کرد. 

 

بازی Episode I: The Phantom Menace

تاریخ انتشار: سال ۱۹۹۹
توسعه‌دهنده: استودیو Big Ape Productions

انتشار دو بازی همزمان با اکران فیلم The Phantom Menace تصمیم جالبی از سمت استودیو LucasArts بود. این کار شانس موفقیت را دو برابر می‌کرد و موفقیت را نیز با بازی فوق‌العاده Episode  Racer که عملا همان بازی WipEout به همراه podracer ها بود، به دست آورد. بازی‌ای که هنوز روی GOG یا استیم نیست و باید باشد!

بازی دیگر یک بازی بد سوم شخص بود که با وفاداری کامل از روند داستانی فیلم‌های پیش‌درآمد Star Wars که دستمایه تمسخر بسیاری بود، پیروی می‌کند و شما را به سیاره Naboo و سیاره Mos Espa می‌برد و در آخر به Naboo باز می‌گرداند.  در این حین به شما اجازه می‌دهد در نقش قهرمان‌هایی بازی کنید که هیچ علاقه‌ای به آن‌ها ندارید. این بازی برای سال ۱۹۹۹ ظاهر قابل قبولی داشت و حتی به مقدار تعجب‌برانگیزی محتوی داستان بود که آن‌ چه در فیلم‌ آمده بود را بهبود می‌بخشید؛ هرچند که بدل لیام نیسون (Liam Neeson) تا حدی شبیه یک فرد نابلد است که در حال تلاش برای درآوردن ادای لیام نیسون است.

این عنوان یک بازی آهسته و پر ایراد اکشن است که اجرایی حوصله سربر و تکراری از Force را به ارمغان آورده است. زمان بازی نیز کوتاه است و از آنجایی که بازی Racer نیز برای رایانه‌های شخصی قابل نصب و اجرا بود، هیچ دلیلی وجود نداشت که به جای آن این بازی را انتخاب کنید. این موضوع که استودیو LucasArts تنها دو سال بعد از Jedi Knight یک بازی پایین‌تر از سطح معمولی را منتشر کند منطقی نبود اما اینطور ناهماهنگی‌ها برای بازی های Star Wars در گذر زمان تبدیل به چیزی عادی شده است.

بازی Force Commander

تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۰
توسعه‌دهنده: شرکت LucasArts/ استودیو Ronin Entertainment

اگر در اواخر دهه ۹۰ میلادی در حال خواندن مجله PC Gamer بودید، احتمالا به یاد دارید که منتظر بودید بازی Force Commander بهترین بازی تاریخ باشد. ایده یک بازی سه بعدی RTS در دنیای Star Wars بسیار جذاب بود اما نتیجه نهایی صرفا ناامید کننده بود. مشکل اصلی این بازی آن بود که سرعت نبرد‌های بازی به هیچ وجه نزدیک به آن سطحی از هیجان که از یک بازی Star Wars در سبک RTS انتظار دارید، نبود و ظاهر آن نیز بسیار زشت بود. 

ساخت بازی به صورت سه بعدی تصمیمی جسورانه از سمت توسعه‌دهندگان بود. استودیو‌های Ensemble و Westwood در آن زمان هنوز مشغول انتشار بازی‌های استراتژی ایزومتریک دوبعدی بودند و مشکلات زیادی که کنترل دوربین در فضای سه‌بعدی در بازی‌ها را احاطه کرده بود، هنوز حل نشده بود. مدل‌های سه بعدی مکعبی و بدون جزئیات بودند و رابط کاربری بازی حسی کم‌ارزش را القا می‌کرد. این موضوع که بازی Force Commander در دورانی که می‌توان از آن به عنوان دوران طلایی RTS یاد کرد منتشر شد نیز کمکی به بهتر شدن وضعیت این بازی نکرد.

بازیکنان مختلف باید تا زمان انتشار بازی Galactic Battlegrounds صبر می‌کردند تا سری Star Wars عنوانی دیگر در سبک RTS داشته باشد و حتی در این زمان نیز تبدیل Star Wars به قالب بازی Age of Empires احساسی غیرواقعی و پر ایراد را القا می‌کرد. بازی Empire At War ساخت استودیو Petroglyph که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد، احتمالا نزدیک‌ترین چیز به یک بازی RTS فوق‌العاده بر پایه سری فیلم‌های Star Wars است که می‌توانیم برای آن امیدوار باشیم.

بازی The Clone Wars: Republic Heroes

تاریخ انتشار: سال ۲۰۰۹
توسعه‌دهنده: استودیو Krome Studios

بعد از Lego Star Wars، جهت بازی‌های استودیو LucasArts بیش از پیش به سمت بازی‌های مناسب کودکان که در کنار فیلم/کارتون‌ها منتشر می‌شدند، چرخید و از بازی‌های پیچیده‌ای مثل سری بازی Jedi Knight و سری بازی‌های X-Wing فاصله گرفت. بازی Republic Heroes یک عنوان فراموش شدنی است که ضمیمه کارتون The Clone Wars بود که خود نیز به نسبت کارتون‌ها کیفیت پایین‌تری داشت.

بازی Republic Heroes یک بازی Lego است که در آن هیچ Lego ای وجود ندارد. یک بازی سبک، به سبک پلتفرم co-op و این باعث می‌شود از خودمان بپرسیم چرا باید این بازی را امتحان کنیم وقتی چهار بازی کامل و واقعی Lego Star Wars روی Steam وجود دارد و بیش از ۱۰ هزار بازی Lego بر اساس همه نوع فیلم و سریالی موجود است؟

بازی The Force Unleashed II

تاریخ انتشار: سال ۲۰۱۰
توسعه‌دهنده: شرکت Lucas Arts 

خیلی از افراد از ایده تعجب‌آور مطرح شده در بازی The Force Unleashed که بیان می‌کرد گروه Rebel Alliance توسط یکی از شاگردان دارث ویدر (Darth Vader) که در هیچ نقطه‌ای از فیلم‌ها به او اشاره‌ای نشده پایه‌گذاری شده است، لذت بردند. اما به عنوان یک بازی اکشن، به نظر می‌رسید این بازی در جهانی در حال اتفاق افتادن است که بازی‌های Jedi Knight هیچوقت وجود نداشته‌اند: انیمیشن‌های از پیش رندرشده  و QTE ها از استفاده درست از Force و یا دقت در استفاده از Lightsaber در دستتان اهمیت بسیار بیشتری پیدا کردند.

با این وجود نمایش Force به عنوان یک قدرت ماورای آن چه تا به حال دیده شده بود، چیزی هیجان‌انگیز بود و همچنین در سال ۲۰۰۸ در حالی که هیچ فیلم جدیدی در حال تولید نبود، یک داستان جدید در جهان Star Wars ارزش زیادی داشت. اما عنوان دوم بازی کیفیتی بسیار پایین‌تر داشت. طول بازی چیزی حدود پنج ساعت و بسیار کوتاه است و اشتباه بزرگ داستان نویسی را که «شما یک کلون از شخصیت خودتان در بازی اول هستید» را تکرار می‌کند. 

محیط‌های بازی به صورت تکراری استفاده می‌شوند و تعدادشان نیز بسیار کم است. تا قبل از آن که بازی را به پایان برسانید آنقدر Kamino دیده‌اید که برای تمام عمرتان کافی باشد. از آنجایی که نبرد‌ها و انیمیشن‌ها از بازی اصلی بهتر ساخته‌ شده‌اند، باعث تاسف است که این مشکلات در بازی وجود دارد اما به نظر می‌رسد استودیو LucasArts زمان و بودجه کمتری برای خرج کردن روی این نسخه بازی داشته است و این موضوع که هر دو نسخه بازی دارای نرخ فریم ثابت روی ۳۰ و کنترلی که عملا تنها برای کنترلر مناسب است هستند نیز کمکی به بهبود وضعیت این بازی‌ها نمی‌کند. 

این یکی از مواردی است که از دور انداخته شدن کل داستان رسمی قدیمی و شروع یک دنیای جدید توسط Lucasfilm ناراحت نیستیم. اشکالی ندارد که بعضی چیزها دور انداخته شوند. فقط امیدوار هستیم شرکت EA و بازی‌هایی که قرار است در دنیای Star Wars تولید کند نتیجه‌ای بهتر از بازی‌های این لیست داشته باشند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.