کالَندز بِلاگ

اطلاعات بیشتری از قابلیت‌ های هدست PSVR 2 منتشر شد

0

کمپانی سونی قصد دارد هدست‌های واقعیت مجازی را به سمت یک نسل جدید هدایت کند و با سرمایه گذاری روی بازی‌های AAA واقعیت مجازی، قدم بزرگی در این را بر خواهد داشت. علاوه بر هیجان انگیز بودن این برنامه، توسعه‌ بازی‌های بزرگ برای هدست‌های واقعیت مجازی بسیار گران تمام می‌شود. در همین راستا، سونی در جریان رویداد مخصوص توسعه دهندگان در هفته گذشته، جزئیات بیشتری از برنامه‌های خود برای نسل جدید هدست PSVR 2 را اعلام کرد.

 

بسیاری از اطلاعات ذکر شده در این رویداد در گذشته هم توسط سونی اعلام شده بودند. هدست واقعیت مجازی PSVR 2 از صفحات Fresnel OLED، با وضوح تصویر 2000 × 2040 برای هر چشم استفاده خواهد کرد. اخیرا صحبت‌هایی از اضافه شدن قابلیت HDR برای افزایش وضوح بیشتر به تصاویر هم مطرح شده‌اند. زاویه دید کاربر با افزایش 10 درجه‌ای نسبت به نسل اول هدست‌های PSVR،  حالا 110 درجه خواهد بود و از تکنولوژی بازخورد هپنیک داخلی برای کاهش احساس تهوع در استفاده‌های طولانی مدت بهره خواهد برد.

 

تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که وارد کردن یک لرزش جزئی به کانال‌های گوش، می‌تواند انسان را گول بزند و به مغز احساس راه رفتن را منتقل کند. این حقه کوچک می‌تواند نقش مهمی در کاهش احساس تهوع در استفاده‌های طولانی مدت از هدست‌های واقعیت مجازی ایفا کند.

یکی از ویژگی‌های هیجان انگیزی که اخیرا به آن اشاره می‌شود، قابلیت «رندر متمرکز» است. این تکنولوژی با رهگیری مسیر چشم کاربر، تمرکز محاسبات کامپیوتری بازی‌ها را به نقطه‌ای که چشم‌ها به آن نگاه می‌کنند، متمرکز می‌کند. با استفاده از این تکنولوژی، دیگر نیازی به نمایش تمامی جزئیات تصویر با حداکثر وضوح تصویر و جزئیات محیطی نخواهد بود و می‌توان با استفاده از سخت افزار پرسرعت پلی استیشن 5 این معادلات را در کسری از ثانیه عملی کرد.

علاوه بر این‌ها، ظاهرا سونی در حال توسعه قابلیتی به نام وضوح تصویر انعطاف پذیر (Flexible Scaling Resolution) در هدست PSVR 2 است که به نظر می‌رسد نسل جدیدی از ویژگی وضوح تصویر بزرگ شده (و تقلبی اما با کیفیت) پیشین باشد. هدف این ویژگی کاهش منابع سخت افزاری مورد نیاز برای اجرای بازی‌ها در وضوح تصویر بالاتر است. 

به نظر می‌رسد سونی با شناخت رقیب اصلی خود در بازار هدست‌های واقعیت مجازی (هدست Oculus Quest)، قصد دارد از توسعه بازی‌های ابتدایی و آزمایشی گذشته فاصله بگیرد و تمرکز خود را روی توسعه عناوین پرخرج AAA برای هدست PSVR 2 متمرکز کند. در همین راستا، به نظر می‌رسد سونی از استودیو‌های فرست پارتی خود خواسته تا بازی‌های‌شان را به صورت «دوگانه» توسعه دهند. به شکلی که هر بازی هم به صورت عادی روی پلی استیشن 5 و هم با استفاده از تمام ویژگی‌های هدست واقعیت مجازی PSVR 2 قابل تجربه باشد. بسیار شبیه به نحوه انتشار بازی Resident Evil 7: Biohazard. البته هنوز مشخص نیست این موضوع تا چه حد عملی خواهد شد. توسعه بازی‌های بزرگی مانند بازی The Last of Us Part 2 به صورت همزمان برای پلی استیشن 5 و هدست PSVR 2 به وقت و هزینه بسیار بیشتری نیاز دارد و اگر سونی راهی برای اجرای این طرح پیدا کند، قطعا هدست واقعیت مجازی خود را به انتخابی هیجان انگیز برای کاربران تبدیل خواهد کرد.

همان‌طور که قبلا اعلام شده بود، تغییرات مهمی در طراحی کنترلرهای هدست PSVR 2 اعمال خواهد شد. این کنترلرها هم مانند کنترلر دوال سنس از تکنولوژی بازخورد هپتیک و ماشه‌های تطبیق پذیر استفاده خواهند کرد و با تغییر محل قرار گیری انگشتان شصت، حس گرفتن اشیا مختلف در بازی‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر خواهند کرد.

شاید تنها نکته منفی درباره نسل جدید هدست‌ واقعیت مجازی سونی، پیشرفت چشم‌گیر تکنولوژی آن و در نتیجه، عدم پشتیبانی از بازی‌های نسل اول هدست PSVR باشد. البته همین موضوع احتمال توسعه نسخه ریمستر بازی‌های بزرگ PSVR برای هدست PSVR 2 را افزایش می‌دهد که می‌تواند تجربه هیجان انگیزی روی سخت افزار جدید باشد.

بزرگترین نگرانی که طرفداران این محصول دارند، قیمت احتمالی آن است. جزئیاتی که از قابلیت‌های احتمالی این هدست منتشر می‌شوند بسیار پیشرفته و گران قیمت به نظر می‌رسند و مشخص نیست کمپانی سونی چه برچسب قیمتی روی نسل بعدی هدست‌های واقعیت مجازی خود می‌زند. به احتمال بسیار زیاد، اعلام جزئیات بیشتر و رونمایی رسمی از این محصول در ماه‌های ابتدایی سال 2022 اتفاق خواهد افتاد و تاریخ عرضه این محصول هم در ماه‌های انتهایی همین سال خواهد بود.
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.